Mr.Children是春日最喜歡的樂團之一,但也因為她經常性的播放,如今這個團體的每條歌我幾乎都能朗朗上口,老實說他們的歌詞意義頗為深奧,很多部分我得透過一些「美國」歌迷譯為英文後再去理解,或者靠春日口述來體驗,對我來說,他們的曲子像是華麗音樂饗宴,而歌詞則像是扣人心弦的詩篇。

我在2002年時遭遇移民後第一個挫折「裁員」,雖說不是無預警,但當我翌日起床後,發現自己不必匆忙穿戴整齊、梳洗用餐出門時,心中浮現了強烈的失落感,心情低落的我坐在床頭許久,看著窗外的陽光穿越後院青綠的樹葉灑落一地,曾幾何時加州陽光變得那麼淒冷,那一分一秒都在折磨著我。雖然春日仍按慣例地準備了早餐,但我卻完全食不下嚥,這種情況持續了數日,直到某天春日拉我出去兜風…。

即將結婚的我們,遇到如此重挫自然心情大受影響,但春日仍強自振作想鼓勵我,我們將敞篷車的車頂推開,伴著和風和烈日奔馳於公路上,直驅數哩外的北加海灘,這時在耳邊迴響的是Mr.Children的Tomorrow never knows,春日告訴我:「你知道這歌的意義嗎?這是我特別為你準備的音樂。」

聽不懂的我就伴著節奏,一路跟著迂迴的山路驅策著,不知怎的心情卻也輕鬆了起來,跟著音樂和當時氣氛籠罩下,露出了闊別的笑容,春日說著:「明天會發生什麼你也不知道,也許未來還有很多好事情等著你!」在平常上班日造訪海邊的我們,忽然就這樣追逐打鬧、看著海浪拍打沙灘、聊著過去種種,想想也對!這又不是世界末日,何必如此庸人自擾,況且人生有許多抉擇,何必受困於這個岔路?!也因為這條歌的鼓舞,讓我萌生再度出發的勇氣,最近我適逢低潮,再聽這首歌又別有味道…。

把這首歌也分享給各位,雖是條老歌,但每每聽到這旋律響起,都能感受到一種被鼓舞的魔力喔!

Youtube連結:
http://youtube.com/watch?v=lOGcNHQ6kWw

Tomorrow never knows 
作詞/作曲/演唱:櫻井和壽 
編曲:小林武史 & Mr.Children

とどまる事を知らない時間の中で
いくつもの移りゆく街並を眺めていた
幼な過ぎて消えた帰らぬ夢の面影を
すれ違う少年に重ねたりして

無邪気に人を裏切れる程
何もかもを欲しがっていた
分かり合えた友の愛した女でさえも

償う事さえ出来ずに今日も傷みを抱き
夢中で駆け抜けるけれども まだ明日は見えず
勝利も敗北もないまま孤独なレースは続いてく

人は悲しいぐらい忘れてゆく生きもの
愛される喜びも寂しい過去も

今より前に進む為には
争いを避けて通れない
そんな風にして世界は今日も回り続けている

果てしない闇の向こうに oh oh 手を伸ばそう
誰かの為に生きてみても oh oh Tomorrow never knows
心のまま僕はゆくのさ 誰も知る事のない明日へ

優しさだけじゃ生きられない
別れを選んだ人もいる
再び僕らは出会うだろう
この長い旅路のどこかで

果てしない闇の向こうに oh oh 手を伸ばそう
癒える事ない傷みならいっそ引き連れて
少しぐらいはみだしたっていいさ oh oh 夢を描こう
誰かの為に生きてみたって oh oh Tomorrow never knows
心のまま僕はゆくのさ 誰も知る事のない明日へ

英譯:
Stuck in time which doesn’t know enough to stop moving forward
I’d watched people coming and going about their daily affairs
Seeing glimpses of immature dreams I can never have again
In a boy who brushes past me.

Desired everything so badly that I could betray others without a flinch
even going so far as to want my good friend’s lover

denied even my redemption, today too I embrace that pain.
if you run through with your eyes set only on the prize,
you won’t be able to see tomorrow
without victory or defeat, the lonely race is going to continue on.

Sadly people are living things that forget
the joy of being loved and their miserable past
In order to advance farther than you are now,
you can’t flee from from the conflict
if you can do that, even today the world will keep on turning.

I’ll reach out a hand oh oh beyond the endless darkness.
even if you try to live for someone else’s sake oh oh tomorrow never knows
my heart just as it is, I go to a tomorrow in which no one knows.

I can’t live with just gentleness.
There are also those who choose their partings,
I wonder if we will meet again somewhere along this long journey.

I’ll reach out a hand beyond the endless darkness oh oh
if your pain is incurable, better to bring it with you.
it’s okay to go outside the borders a little, I’ll paint the dream
Try to live for someone else’s sake oh oh Tomorrow never knows
My heart just as it is, I go to a tomorrow in which no one knows.




arrow
arrow
    全站熱搜

    derralli 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()